פרוקסי וג'אוה ג'אוה: הסיפורים מאחורי שפות התכנות

האבולוציה של שפות התכנות

לא בטוח שידעתם אבל שפת התכנות הראשונה נכתבה כבר ב-1843 ע"י אישה בשם Ada Lovelace שעבדה על מחשב מכני מוקדם ביחד עם Charles Babbage שנחשב ע"י חלק לאבא של המחשב. מאז ועד היום נולדו וגם מתו הרבה שפות תכנות. לחלק מהשפות שמות בנאלים לחלוטין כמו שפת APL ששמה הוא פשוט קיצור של A Programming Language או PL1 (קיצור של Programming Language No.1).

למרות שברב המקרים אם תתנו למתכנת לתת שם לשפה שלו לא תמצאו הרבה פנינים, בחלק מהמקרים מסתתר סיפור מעניין (לפעמים) מאחוריו.

Java

השפה פותחה ע"י James Gosling בשנות ה-90 בזמן שעבד ב-Sun Microsystems (שנרכשה ב-2009 ע"י Oracle). בתחילה נקרא D כדי לסמן שזהו האבולוציה של שפת C אבל D באנגלית זה ציון נמוך בבתי ספר בארה"ב ולכן שונה השם של הפרוייקט ל "Oak" (עץ אלון) אבל השם הזה היה תפוס ולכן לפי המיתוס, אחרי סיעור מוחות עשיר במיוחד בקפה, נבחר השם Java שהוא כינוי לקפה בארה"ב על שם אי גדול באינדונזיה הידוע בקפה האיכותי שלו.

JavaScript

עובד של חברת Netscape המיתולוגית בשם Brendan Eich יצר את השפה בשנת 1995. בהיותו אוהב קפה (מכנה משותף להרבה מתכנתים) – בחר את השם Mocha אבל החליט לשנות אותו ל-LiveScript כדי להדגיש את הדינמיות שלו. רק מאוחר יותר שונה השם ל-JavaScript ומאז גורם לבלבול אצל מתכנתים מתחילים עד היום.

Python

תסמכו על מעריץ של מונטי פייטון שישחיל קצת הומור מתכנתים. Guido van Rossum ההולנדי פיתח את שפת Python בשנת 1991. הוא חיפש שם מיוחד, קצר וקצת מסתורי עבור שפת התכנות החדשה שלו, וכמעריץ מושבע של הסדרה הבריטית אימץ את השם עבור השפה החדשה שלו. רק אח"כ הוא שילב נחש בלוגו כמעין קריצה לעובדה שרב האנשים חשבו שהשם נלקח מהנחש המפורסם.

Perl

הרחק בשנת 1987 פיתח אמריקאי בשם Larry Wall את שפת התכנות Perl. הוא בחר בשם כי הוא חשב שהוא קצר, זכיר ובעל אסוציאציות חיוביות. ברגע שגילה שיש כבר שפה בשם הזה, הוא שינה את האיות והוריד את ה-a. אחד הסיבות לשם הוא זה שהמילה היא קיצור של Practical Extraction and Reporting Language. זהו הסבר אולי מתאים אבל הוא בא רק שנים לאחר מכן. הגמל בלוגו מופיע מאז ששפה זו הופיעה בסדרת ספרים של O’Reilly Media על שפות תכנות ומחשבים והם תמיד בחרו בחיות עבור עטיפות הספרים.

Ruby

בשנות ה-90 מפתח יפני בשם Yukihiro "Matz" Matsumoto פיתח שפה שהושפעה רבות מ-Perl והוא גם רצה לקרוא לשפה על שמה של אבן יקרה. חבר שלו הציע את השם Ruby מכיוון שפנינה (Pearl) כבר משוייכת בלוח השנה היפני לחודש יוני. לכן תתפלאו אבל הכי הגיוני לתפוס את חודש יולי שלאחריו – אליו משויכת האבן האדומה (Ruby).

Kotlin

השפה נקראית על שם אי ברוסיה מכיוון שהמפתחים רצו שם של אי, כפי שעשו עם שפת התכנות Java. השפה הושקה בשנת 2011 על ידי חברת JetBrains. לאף אחד עד היום לא ברור למה בחרו דווקא באי הזה…

Scala

שילוב של Scalable ו- Language. באיטלקית הפירוש הוא גם גרם מדרגות ולכן הלוגו נראה כמו מדרגות. גרסה ראשונה הושקה בשנת 2004.

Rust

לא ברור אם השם הנבחר Rust, שפירושו חלודה, זו בדיחה פנימית של העובדים ב-Mozilla – שהמתחרים הגדולים שלהם, Google, מחזיקים את הדפדפן Chrome, שגם הוא סוג של מתכת… המפתחים עבדו על השפה במשך 10 שנים עד שהושקה. ואם זה לא מספיק, יש האומרים שהשפה קרויה על שם פטריה שנקראת Rust. אלו טוענים שזה בגלל הפסיכדליות של השפה הזו.

C

האמא של שפות התכנות הומצאה ע"י מתכנת בשם  Dennis Ritchie והוא בחר באות C כיוון שהיא באה אחרי B שהייתה שפת תכנות מקובלת באותו זמן. יצירתי!

Pascal

הומצאה בשנות ה-70 ע"י Niklaus Wirth שהחליט לקרוא לשפה שלו על שם המתמטיקאי המפורסם Blaise Pascal שהמציא את המחשבון הראשון במאה ה-17.

Logo

נסיים עם קצת היסטוריה. שפה שגם לי יצא ללמוד אי שם בתחילת שנות ה-80. שפת Logo נכתבה כשפת תכנות כללית כבר בשנת 1967 באמצעות חברה בריטית בשם BBN. השפה נכתבה כדי לתת לילדים כלים שיכניסו אותם לעולם התכנות. השימוש הכי פופולרי של השפה מוכר מתוכנה בשם Turtle שהייתה נפוצה באותה תקופה, והרבה מתכנתים (מבוגרים) יזכרו פקודות כמו Turtle Left ו- Turtle Down. לאחר מכן אפילו שיחררו רובוט קטן באותו שם, שילדים יוכלו לתכנת בקלות כדי ללמוד את השפה. עד היום אתרי תכנות לילדים משתמשים באותה פרדיגמה כדי ללמד תכנות.

הידעת?

אחרי שהמציאו את הפרוטוקול שמחבר מחשב למדפסת חיפשו שם עבורו. חיפשו וחיפשו ובסוף בחרו ב-Twain. קיצור של Technology without an interesting name.

שתפו כתבה זו:
שתפו כתבה זו:

תוכן עניינים

שליחת קורות חיים

גם אם לא מצאתם משרה מתאימה

מלאו את הפרטים ואנחנו נחזור אליכם

חבר מביא חבר

המליצו לחבר על מדולה ותרוויחו גם

מלאו את הפרטים ואנחנו נחזור אליכם

הסוכן החכם שלי

מעכשיו לא תפספסו שום דבר!

מלאו את הפרטים ונשלח לכם עדכונים ומשרות חדשות מותאמות עבורכם

תודה רבה!
הטופס נשלח בהצלחה

קורות החיים שלך נבחנים לכל המשרות ברלוונטיות במדולה. אין צורך להגיש שוב.

דילוג לתוכן